روز جهانی راهنمایان گردشگری ۲۱ فوریه مصادف با ۲ اسفند

روز جهانی راهنمایان گردشگری ۲۱ فوریه مصادف با ۲ اسفند
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

روز جهانی راهنمایان گردشگری ۲۱ فوریه مصادف با ۲ اسفند

هر ساله در روز ۲۱ فوریه که مصادف است با ۲ اسفند در ایران به پاس زحمات و فعالیتهای راهنمایان گردشگری مراسم بزرگداشتی برگزار می شود. یکی از مشاغل مهم در دنیای گردشگری، راهنمای تورگردشگری بودن است. 


روز جهانی راهنمایان گردشگری ۲۱ فوریه هرسال 

 

مسافرت رفتن و دیدن مناظر و اماکن از قدیم الایام  رواج داشته است، اما در سالها و قرن های اخیر به واسطه رشد صنعت حمل و نقل سرعت بیشتری گرفته است. با وجود فضای مجازی که راه های دیدن زیبایی ها را مختصر در دسترس کرده است، اما هیچ وقت، نمیتواند جای سفر رفتن و تجربه کردن را پر کند. 

بعد از اختراع پول و خط  میخی و چرخ توسط سومری ها که روند توسعه تجارت و بازرگانی را هموار کرد، رشد کسب و کارها و به دنبال آن  سفر ها و همچنین سفرهای تجاری و دینی را افزایش داد. 

راهنمای گردشگری در طول تاریخ

اگر نگاهی به رزم نامه گیلگمش داشته باشیم، مسافرت های پادشاه سومریان با راهنمایی خدای آن ها اشاره می کند. می توان گفت او به عنوان اولین راهنمای گردشگری به حساب می آید. و یکی دیگر از دلایل به پیشرو بودن سومریان در صنعت گردشگری است. 

در گذشته، کاروانیان و مسافران به تنهایی سفر نمی کردند، و همیشه راهنما و مشاوری برای طی کردن مسیر با خود داشتند و یا در اقامتگاه ها و منازلی که سکونت می کردند، افرادی حضور داشتند که این کمک و یاری را برای تسهیل سفر آنان انجام می دادند. 

با ایجاد و ساخت جاده ها، ارابه ها، کشتی ها و حتی بعد ها بالون و هواپیما راه دسترسی به مناطق مختلف باز و آسان شد، به همان اندازه هم حضور راهنمای گردشگری برای سهولت و البته لذت و آرامش مسافران بسیار احساس می شد و کاربردی بود. 

 

با توجه و نگاه صنعتی به گردشگری، تمامی اجزا و عناصر آن نیازمند برنامه ریزی و آموزش شد. 

یکی از این حوزه ها، راهنمایان گردشگری بودند که با تاسیس فدراسیون جهانی راهنمایان 

((World Federation of Tourist Guide Associations (WFTGA) در روز ۲۱ فوریه سال ۱۹۹۰ با حضور ۱۵ کشور اهمیت این شغل را ثابت کرد.رییس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های راهنمایی گردشگری،تیتیانا لیویزیدیس، در سال ۱۹۹۱ این روز را به نام راهنمای گردشگری به تقویم جهانی واردکرد.از آن تاریخ به بعد روند پیوستن کشورهای مختلف به تشکل، رو به افزایش رفت. 

 

با توجه به اینکه راهنمایان گردشگری افرادی هستند که با اطلاعات گسترده خود از میراث فرهنگی و تاریخی و طبیعی شهر و کشور خود می توانند سفر خوبی برای بازدید کنندگانی که او را همراهی می کنند، خلق کند. 

یک تور لیدر موفق برای توسعه  شغلی خود نیازمند ویژگی هایی است که مفصل آن را می توانید از اینجا بخوانید. 

 

فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری بعضی از اهداف  این تشکل را اینچنین عنوان می کند: 

  • فراهم نمودن خدمات حرفه ای برای بازدیدکنندگان که در برنامه حضور دارند
  • تعهد و مراقبت نسبت به شغل راهنمای گردشگری که فرد تقبل کرده است
  • فراهم کردن درک مکانی مورد بازدید بدون هر پیش داوری یا تبلیغات ارائه می شود
  • اطمینان از اعتبار مطالبی که ارائه می شود
  • رعایت انصاف و عدالت با دیگر اعضا و کسانی که در این حوزه فعالیت دارند

 

برای رسیدن به این شغل بین المللی و پویا موسسات آموزش گردشگری در سطح ایران  با ارائه دوره های آموزشی برای علاقمندان  آماده هستند. این دوره برای افراد توانمند با دانستن زبان های دیگر بسیار مناسب تر و دامنه ارتباطات فراملی بیشتری را خواهند داشت و البته به مراتب  درآمد زایی بیشتری هم به دست خواهند آورد. 

 

راهنمایان گردشگری به عنوان سفیران فرهنگ و طبیعت نقش مهمی در معرفی و نشر و البته حفظ و ماندگاری آثار خاص و ارزشمند از نسل های قبل برای نسل های بعد دارند، که هرچه آموزش دیده تر و باشند به توسعه یافتگی جامعه میزبان کمک می شود.

 

سخن آخر 

اگر تمایل تا سال آینده به جمع راهنمایان گردشگری بپیوندید، الان وقت اقدام و ثبت نام است. 

مشاورین ما آماده ارائه راهنمایی های لازم به شما هستند. با ما در تماس باشید. 

پایان پیام
ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف